کاهش ۶۰ درصدی خرید توسط ایرانی ها در ترکیه

آمارهای رسمی نشان می‌دهد تعداد خانه‌های فروخته شده به ایرانی‌ها در ترکیه در سال‌های ۲۰۲۲ تا ۲۰۲۳ میلادی ۶۰ درصد کاهش⬇️ داشته است.

بر اساس اعلام اداره آمار ترکیه، تعداد خانه‌های خریداری شده توسط شهروندان ایرانی در این کشور تا سال ۲۰۲۱ روند صعودی داشته و ایرانیان با خرید ۱۰ هزار و ۵۶ ملک، رتبه نخست را به‌خود اختصاص داده‌اند. اما در سال ۲۰۲۲ میلادی این روند عکس شده و ۱۹ درصد افت کرده و در سال ۲۰۲۳ هم نزول ۶۰درصدی داشته است.

هرچند ممکن است برخی شهروندان انتخاب‌شان برای زندگی و تحصیل در کشورهای دیگر ازجمله ترکیه باشد، اما واقعیت این است که در سال‌های اخیر در نتیجه نرخ تورم بالا⬆️ در ترکیه، قیمت ملک در این کشور هم روند صعودی داشته و برخی با انگیزه سرمایه‌گذاری به خرید ملک اقدام کرده‌اند. راز دیگر این ماجرا به افزایش⬆️ نرخ خروج سرمایه در کشور بازمی‌گردد که براساس آمارهای رسمی بانک مرکزی تا سالانه ۱۵میلیارد دلار هم گزارش شده است.

از سوی دیگر نرخ تورم بالا در کشور و نوسان نرخ ارز یک انتظار تورمی طولانی را به همراه داشته و همین مسیٔله انگیزه شهروندان برای تبدیل دارایی‌ها و پس‌اندازهای ریالی به دارایی‌های ارزی را افزایش⬆️ داده که یک نمود آشکار آن تبدیل پس‌اندازهای ریالی به دلار، سکه و ارز و البته خرید مسکن در کشورهای دیگر ازجمله ترکیه است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید

فهرست