تحصیل در دانشگاه های کشور اتریش

تحصیل در دانشگاه های کشور اتریش


کشور اتریش با توجه به عوامل فرهنگی، جمعیتی، اقتصادی، نظام حقوقی مهاجرپذیر و همچنین ارائه خدمات اجتماعی مناسب، یکی از بهترین گزینه ها برای مهاجرت می باشد. یکی از روش های مهاجرت به کشور اتریش، اخذ پذیرش از دانشگاه های این کشور و مهاجرت تحصیلی است.

دریافت ویزای تحصیلی در مقاطع  مختلف از سوی دانشجویان بین المللی در دهه اخیر افزایش چشمگیری داشته است. از جمله دلایل این امر می توان به شهریه پایین دانشگاه های دولتی کشور اتریش اشاره کرد. ضمن این که امکان اخذ پذیرش دانشگاه های اتریش تنها با داشتن سطح A2 از زبان آلمانی و رساندن سطح زبان به سطح موردنظر دانشگاه در کشور اتریش و در کالج های زبان آن کشور، پذیرش تحصیلی را تسهیل کرده است.

تنوع دوره ها در مقاطع مختلف تحصیلی، امکان تحصیل در مقاطع ارشد و دکتری به زبان انگلیسی و نیز رتبه بالای دانشگاه های کشور اتریش در رنکینگ جهانی، از دلایل دیگر علاقه دانشجویان به تحصیل در دانشگاه های اتریش و بهره مندی از امکانات آموزشی آن کشور به شمار می آید.

 

 

مقاطع تحصیلی دانشگاهی
سیستم آموزش عالی کشور اتریش دارای ۲۲ دانشگاه دولتی می باشد، که این دانشگاه ها در مقاطع تحصیلی کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری در رشته های پزشکی، فنی مهندسی، علوم انسانی، علوم کشاورزی، منابع طبیعی و هنر دانشجو می پذیرند. همچنین در اتریش ۱۱ دانشگاه خصوصی و ۲۱ دانشگاه عالی آموزش فنی فعالیت می کنند. مراکز عالی آموزشی فنی دارای آزمون ورودی هستند. در این مراکز، دوره کارشناسی سه ساله و کارشناسی ارشد دو ساله می باشد. در این مراکز، دانشجو در پایان تحصیل و در ترم آخر مقطع تحصیلی، باید بین دو تا شش ماه در شرکت های مرتبط با رشته تحصیلی خود، دوره کارآموزی بگذراند و بعد از اتمام دوره کارآموزی، در صورت نیاز آن شرکت و ممتاز بودن دانشجو در دوره فعالیت در آن شرکت، به استخدام آن شرکت در می آید.

 

دانشگاه های مورد تایید وزارت علوم ایران
بر اساس آخرین به روزرسانی سایت وزارت علوم، تحقیقات و فن آوری، دانشگاه های اتریشی مورد تایید این وزارتخانه عبارتند از:

  • دانشگاه وین
  • دانشگاه گراتس
  • دانشگاه اینسبوروک
  • دانشگاه تکنیک ( فنی) وین
  • دانشگاه فرهنگ زمین (Boku) وین
  • دانشگاه دامپزشکی وین
  • دانشگاه اقتصاد و تجارت وین
  • دانشگاه تکنیک (فنی) گراتس
  • دانشگاه مونتان لئوبن
  • دانشگاه سالزبورگ
  • دانشگاه لنیز
  • دانشگاه کلاگنفورت

 

دانشگاه های  پزشکی مورد تایید وزارت بهداشت ایران
همچنین دانشگاه های اتریشی مورد تایید وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی عبارتند از:
۱.  دانشگاه پزشکی وین
۲. دانشگاه پزشکی گراتس

 

 

مقاطع تحصیلی
۱. کالج یا پیش دانشگاهی
۲. کارشناسی
۳. کارشناسی ارشد
۴. دکتری

 

دوره کالج یا پیش دانشگاهی
این دوره معمولا دو ترم است و به زبان آلمانی برگزار می شود. دانشجویان باید در پایان دوره کالج، در آزمون نهایی دوره و همچنین آزمون زبان آلمانی شرکت کرده و نمره قبولی را دریافت کنند، تا دانشجوی رسمی دانشگاه شوند.

دوره کارشناسی
با توجه به اینکه هزینه تحصیل در دانشگاه های دولتی اتریش بسیار کم است و سالانه حدود هزار یورو می باشد، برای اخذ پذیرش از این دانشگاه ها، شرایط نسبتا سختی درنظر گرفته شده است. متقاضی ایرانی برای اخذ پذیرش در مقطع کارشناسی از دانشگاه های دولتی اتریش، باید پیش از هر چیز، نامه اشتغال به تحصیل در مقطع کارشناسی از یکی از دانشگاه های ایرانی داشته باشد ( با توجه به حساسیت آموزش عالی کشور اتریش نسبت به دانشگاه آزاد ایران، توصیه می شود که این نامه از دانشگاه های سراسری (دولتی) ایران باشد)، ضمن این که نامه گذراندن حداقل ۴۰ واحد درسی از دانشگاه مربوطه مورد نیاز است. با توجه به این که تقریبا تمام دوره های کارشناسی دانشگاه های کشور اتریش به زبان آلمانی برگزار می شود، متقاضی همچنین باید مدرک زبان آلمانی در سطح B2 ارایه کند. شانس قبولی در این مقطع، برای متقاضیان ایرانی که در دانشگاه آزاد تحصیل کرده اند، کم می باشد.
برخلاف دانشگاه های دولتی کشور اتریش، برای تحصیل در دانشگاه های خصوصی این کشور، دانشجو باید شهریه ای حدود ۱۲ تا ۱۵ هزار یورو در سال را درنظر بگیرد. ضمن این که اغلب دوره های کارشناسی در این دانشگاه ها به زبان انگلیسی برگزار می شود.
این مقطع بین سه تا چهار سال طول می کشد و دانشجویان می توانند در مدت تحصیل، به صورت پاره وقت ۱۰ تا ۱۵ ساعت در هفته مشغول به کار شوند.

 

مدارک لازم برای اخذ پذیرش در مقطع کارشناسی از دانشگاه های اتریش
۱.  کپی صفحه اول پاسپورت
۲.  ترجمه رسمی مدرک دیپلم و ریز نمرات به زبان آلمانی
۳. ترجمه رسمی مدرک پیش دانشگاهی و ریز نمرات به زبان آلمانی
۴. ترجمه رسمی گواهی اشتغال به تحصیل دانشجو و دروس گذرانده در دانشگاه و ریز نمرات به زبان آلمانی
۵. نامه پذیرش قبولی در دانشگاه های ایران در مقطع کارشناسی
۶.  نامه عدم منع تحصیل، صادر شده از دانشگاه ایران
۷. ارائه مدرک زبان (مدرک زبان آلمانی در سطح B2 یا C1 برای دوره های آلمانی و ارائه مدرک زبان آیلتس با نمره ۶.۵ برای دوره های انگلیسی)

 

دوره کارشناسی ارشد
در مقطع کارشناسی ارشد نیز مانند مقطع کارشناسی، شهریه دانشگاه های دولتی بسیار پایین تر از دانشگاه های خصوصی می باشد.  برای تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد در دانشگاه های دولتی اتریش، دانشجو باید شهریه ای حدود ۷۵۰ یورو در هر ترم بپردازد. مدت تحصیل در این مقطع بین یک تا دو سال است. در این مقطع نیز پذیرش از دانشگاه های دولتی اتریش برای فارغ التحصیلان دانشگاه های آزاد بسیار سخت است. متقاضی همچنین باید مدرک زبان آلمانی در سطح B2 یا C1 ارایه کند.
برای تحصیل در دانشگاه های خصوصی اتریش، متقاضی باید شهریه ای بین ۱۰ تا ۱۵ هزار یورو(بسته به دانشگاه و رشته تحصیلی) درنظر بگیرد. فارغ التحصیلان دانشگاه آزاد می توانند بی هیچ مشکلی (و به شرط داشتن شرایط دیگر) از این دانشگاه ها پذیرش بگیرند.
دوره های مقطع کارشناسی ارشد در رشته های مهندسی اغلب به زبان های آلمانی و انگلیسی(به انتخاب دانشجو) و در رشته های علوم انسانی، علوم پزشکی و مدیریت معمولا به زبان آلمانی برگزار می شود.همچنین  دانشجو به صورت پاره وقت ۱۵ تا ۲۰ ساعت در هفته اجازه کار دارد.

 

مدارک لازم برای اخذ پذیرش در مقطع کارشناسی ارشد از دانشگاه های اتریش
۱. کپی صفحه اول پاسپورت
۲.  ترجمه رسمی مدرک دیپلم و ریز نمرات به زبان آلمانی
۳. ترجمه رسمی مدرک پیش دانشگاهی و ریز نمرات به زبان آلمانی
۴. ترجمه رسمی مدرک کارشناسی و ریز نمرات به زبان آلمانی
۵. ترجمه رسمی گواهی اشتغال به تحصیل دانشجو و دروس گذرانده در دانشگاه و ریز نمرات به زبان آلمانی
۶.  نامه پذیرش قبولی در دانشگاه های ایران در مقطع کارشناسی ارشد
۷. نامه عدم منع تحصیل، صادر شده از دانشگاه ایران
۸. ارائه مدرک زبان (مدرک زبان آلمانی در سطح B2 یا C1 برای دوره های آلمانی و ارائه مدرک زبان آیلتس با نمره ۶.۵ برای دوره های انگلیسی)
۹. ارائه رزومه تحصیلی، سابقه کاری مرتبط با رشته و مقالات معتبر
۱۰. انگیزه نامه  (SOP )

 

دوره دکتری
مقطع تحصیلی دکتری در دانشگاه های دولتی اتریش به زبان های آلمانی و انگلیسی(به انتخاب دانشجو) برگزار می شود. شهریه این مقطع تحصیلی در دانشگاه های دولتی حدود ۷۵۰ یورو در هر ترم می باشد، در صورتی که همین شهریه در دانشگاه های خصوصی بین ۱۳ تا ۱۵ هزار یورو به صورت سالانه در نظر گرفته می شود. به دانشجویان دکتری این اجازه داده می شود که ۴۰ ساعت در هفته مشغول به کار شوند.

 

مدارک لازم برای اخذ پذیرش در مقطع دکتری از دانشگاه های اتریش
۱. کپی صفحه اول پاسپورت
۲. ترجمه رسمی مدرک دیپلم و ریز نمرات به زبان آلمانی
۳.  ترجمه رسمی مدرک پیش دانشگاهی و ریز نمرات به زبان آلمانی
۴.  ترجمه رسمی مدرک کارشناسی و ریز نمرات به زبان آلمانی
۵. ترجمه رسمی مدرک کارشناسی ارشد و ریز نمرات به زبان آلمانی
۶. نامه عدم منع تحصیل، صادر شده از دانشگاه ایران
۷.  ارائه مدرک زبان (مدرک زبان آلمانی در سطح C1 برای دوره دکتری به زبان آلمانی و ارائه مدرک زبان آیلتس با نمره ۷ برای دوره دکتری با زبان انگلیسی)
۸. ارائه رزومه تحصیلی، سابقه کاری مرتبط با رشته و مقالات معتبر
۹. انگیزه نامه  (SOP )
۱۰.  پیدا کردن استاد راهنما (سوپر وایزر)، ارایه پروپوزال به او و اخذ تایید کتبی وی در فرم های مخصوص دانشگاه
۱۱. توصیه نامه هایی از اساتید دانشجو در مقاطع تحصیلی قبلی

 

تحصیل در رشته های پزشکی و دندانپزشکی

 

متقاضیان تحصیل در رشته های پزشکی و دندانپزشکی در دانشگاه های اتریش باید بدانند که ورود به این دانشگاه ها در رشته های یادشده از طریق آزمون ورودی امکانپذیر است. تحصیل در این رشته ها به زبان آلمانی است، لذا متقاضیان حتما باید مدرک زبان آلمانی را داشته باشند.
اخذ پذیرش در رشته پزشکی در اتریش کار بسیار سختی است که در دو حالت امکانپذیرمی باشد:
۱.  متقاضی باید ابتدا در یکی از دانشگاه های ایران در رشته پزشکی قبول شود و سپس با ارایه مدرک قبولی خود در رشته پزشکی در ایران و همچنین مدرک زبان آلمانی درخواست پذیرش بدهد.
۲.  مقاطع تحصیلی قبلی را در کشور اتریش گذرانده باشد تا بتواند در آزمون ورودی شرکت کند یا پذیرش رشته های علوم پایه را گرفته باشد و تحت شرایط سنی خاص در آزمون ورودی پزشکی شرکت کند.

 

بورسیه تحصیلی در اتریش
سیستم آموزش عالی کشور اتریش علاوه بر اینکه امکان تحصیل دانشجویان با هزینه ای اندک را فراهم می کند، برای دانشجویان امکان درخواست بورس های تحصیلی و دریافت کمک هزینه را نیز ایجاد کرده است. استفاده از این بورس ها که تعداد آنها نیز محدود است، از طریق شرکت در آزمون های ورودی دانشگاه ها و قبولی در آنها برای دانشجو امکان پذیر می شود. برخی از این بورس ها بخشی از هزینه های تحصیلی و برخی دیگر تمام هزینه های تحصیلی فرد متقاضی را تقبل می کنند. از مهم ترین این بورس ها می توان  به بورسیه دانشگاه سالزبورگ و بورسیه تحصیلی Helmut Vieth اشاره کرد.
برای اخذ این بورسیه ها، شرایط سختی پیش بینی شده است. مثلا متقاضی باید دارای معدل و ریزنمرات عالی در مقاطع تحصیلی قبلی باشد، مقالات بین المللی و ترجمه و تالیف داشته باشد و همچنین دارای مدرک زبان با نمره بالا(مثلا آیلتس ۷ برای دکتری) باشد.

 

 

حق کار دانشجویی با ویزای دانشجویی
همانطور که در بالا نیز اشاره شد، دانشجویان بعد از ورود به اتریش و شروع به تحصیل، برای پوشش دادن هزینه های زندگی می توانند وارد بازار کار شوند. دانشجویان می توانند در مقطع کارشناسی به صورت پاره وقت ۱۰ تا ۱۵ ساعت در هفته و در مقطع کارشناسی ارشد به صورت پاره وقت ۱۵ تا ۲۰ ساعت کار کنند. دانشجویان دکتری نیز می توانند به صورت تمام وقت وارد بازار کار شوند و تا ۴۰ ساعت در هفته اجازه کار دارند.
نوع کار دانشجو محدودیتی ندارد و به فاکتورهایی مثل تجربه کاری وی، ویژگی های شخصی او، زمان ورود به اتریش و عوامل دیگر بستگی دارد.

 

هزینه های زندگی و تحصیل در اتریش
هزینه های تحصیل در اتریش همانطور که قبلا اشاره شد، بسته به مقطع تحصیلی، دانشگاه محل تحصیل و رشته تحصیلی متفاوت بوده، ولی می توان گفت به طور میانگین، این شهریه برای دانشگاه های دولتی تا ۷۵۰ یورو در هر ترم و برای دانشگاه های خصوصی بین ۱۰ تا ۱۵ هزار یورو در هر سال می باشد.
هزینه های زندگی بسته به شیوه زندگی فرد متقاضی و همچنین شهر و محل سکونت او متغیر است، که شامل هزینه های مسکن، غذا، پوشاک، رفت و آمد، بیمه و … می باشد. این مبلغ به صورت میانگین بین ۶۰۰ تا ۱۰۰۰ یورو در ماه می باشد.

 

ویزای همراه
تا اوایل سال ۲۰۱۷ میلادی، کشور اتریش ویزای همراه دانشجویان را به طور همزمان صادر می کرد، تا فرد متقاضی(دانشجو) بتواند همراه همسر و فرزندان زیر ۱۸ سال خود به اتریش سفر کند. اما در تاریخ ۵ مارس ۲۰۱۷ این قانون برداشته شد و سفارت اتریش از صدور همزمان ویزای همراه جلوگیری کرد. در حال حاضر، فرد متقاضی باید پس از ورود به اتریش و دریافت کارت اقامت خود، برای خانواده خود درخواست ویزا و اصطلاحا الحاق خانواده کند.

 

 

 

ویزای تحصیلی کشور اتریش
برای اخذ ویزای تحصیلی کشور اتریش، لازم است متقاضی ابتدا پذیرش یکی از دانشگاه های اتریش را گرفته باشد. سپس از طریق این پذیرش تحصیلی، از سفارت اتریش در تهران درخواست وقت جهت ارایه مدارک و اخذ ویزا می کند. سفارت اتریش وقتی را برای تحویل مدارک (که شامل پذیرش تحصیلی، مدارک هویتی و مدارک مالی است) برای متقاضی مشخص می کند. سفارت و همچنین اداره مهاجرت اتریش، مدارک تحویلی را در مدت زمانی حدود ۳ ماه بررسی می کنند. در صورتی که مدارک ارائه شده توسط متقاضی به سفارت در روز تعیین شده کامل باشد، سفارت برای متقاضی ویزای ۴ ماهه صادر می کند. متقاضی این ۴ ماه را فرصت خواهد داشت تا با ورود به کشور اتریش، به اداره مربوطه(MA35)  مراجعه کرده و با تکمیل مدارک، کارت اقامت دانشجویی خود را تحویل بگیرد.

 

مدارک لازم برای اخذ ویزای تحصیلی
۱.  گذر نامه معتبر و کپی تمام صفحات
۲. عکس رنگی ۴*۳
۳.  نامه پذیرش از دانشگاه اتریش
۴. تکمیل فرم درخواست ویزای دانشجویی
۵. مدارک و اسناد تمکن مالی برای پوشش هزینه های تحصیل و زندگی
۶.  گواهی عدم سوء پیشینه
۷. سند ازدواج (در صورت وجود)
۸. مدارک برای تایید اجاره نامه یا خوابگاه دانشجویی در شهر دانشگاهی
۹. ارائه بیمه نامه مسافرتی
تمامی اسناد و مدارک باید به زبان آلمانی ترجمه و به سفارت اتریش تحویل داده شود.

 

 

تمکن مالی فرانسه

فهرست